RECENZIA: Squelé babenky

Edícia: Evitínky
Vydavateľstvo: EvitaPRESS
Väzba: brožovaná, lesklá
Počet strán: 231
Rok vydania: 2012

Popis/anotácia: Najpodstatnejšie je byť on-line. Kniha o tom, na čom fičia aj slovenskí tínedžeri.
Karolína a Miša sú kamarátky na život a na smrť už „celú večnosť“. Poznajú sa od škôlkarských čias, sedeli spolu v školských laviciach a tešia sa, že ich vzali aj na to isté gymnázium. Keď Miša odíde s rodičmi na prázdniny k moru, Kaja si nevie predstaviť, ako bez najlepšej kamošky vydrží celé dlhé dva týždne! Čas zabíja vysedávaním pri počítači a četovaním. Virtuálni kamaráti sa pre ňu stanú dôležitejší ako rodičia, učitelia, známky v škole aj ako dovtedy najlepšia kamarátka Miša. Kaja všetko zahodí za hlavu.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Čo ma upútalo?
Vlastne ani neviem. Ťažko povedať. EvitaPRESS nepatrí práve medzi moje najobľúbenejšie vydavateľstvá. Knihy z ich tlače nečítam, res. prečítala som len jednu a tá ma tiež nudila. Prečo som sa ju teda nakoniec rozhodla prečítať? Možno ma upútala obálka, možno názov, ale jedno je isté, keď som ju uvidela, jediné, čo mi rezonovalo v hlave bolo; "Prečítať! Musíš si ju prečítať!" A dá sa tomu odolať?! No nedá! A dobre som spravila! Knižku som začala čítať len včera, je naozaj útla a stránok má celkom pomenej, takže dnes po príchode domov zo školy už bola celá spráskaná. Celá natešená Vám teda píšem recenziu na túto vynikajúcu knihu.

O postavách
Zdroj.
Príbeh sa točí okolo dvoch najlepších kamarátok Karolíny a Miši, ktoré sú zároveň čerstvými absolventkami základnej školy, a plné obáv očakávajú začiatok nového školského roka, kde obe nastupujú ako prváčky na gymnáziu. Karolína, kým sa z nej nestalo to, čo sa stalo, mi prišla naozaj ako fajn baba. Príjemné dievča, ktoré nerado vytŕčalo z radu. Dobre sa učilo a užívalo si života so svojou best kamarátkou Miškou. Avšak, aké neplechy dokáže napáchať jedna nevinná dovolenka? A to ešte k tomu na dva týždne? Karolína, keď sa dozvie, že jej jediná kamarátka odchádza na dvanásť dní k moru do Bulharska, je viac-než zdrvená. Čo si len počne? Navyše ani počasie jej nevychádza a je nútená pár dní stráviť doma. A tu sa začína prejavovať kameň úrazu. Je nuda, vonku sa nedá ísť, čo teda robiť? Karolína vždy neznášala pokecové pipiny, ktoré sa fotia pred zrkadlom a na starosti nemajú nič iné len mať dokonalý make-up a kupovať si značkové handry. Ako sa vyvinie jedno nevinné poobedie, keď sa rozhodne, že aj ona chce patriť do komunity "cool" ľudí? Kája sa zrazu zmení o 360°, každý, kto nenosí značkové veci je pre ňu lúzer, na chate trávi všetok voľný aj školský čas, vykašle sa na Mišu a nájde si vlastnú partiu ľudí, pri ktorých si myslí aká je skvelá. Na pokec začne pridávať stále viac a viac fotiek, kde je viac obnažená ako oblečená, no toto všetko je len slabí odvar a veci sa začínajú komplikovať.
Môj osobný názor
Zdroj.
Príbeh a celková zápletka je naozaj brilantné vymyslená. Páči sa mi, že autorka zakomponovala do príbehu výdobytky modernej technológie, bez ktorej by sme sa v dnešnej uponáhľanej dobe nedostali pomaly ani na WC. Ak mám pravdu povedať, tak od knihy som na začiatku nečakala nič. V úvodných vetách som spomínala, že z tohoto vydavateľstva som čítala len jednu knihu. Aféry Finy S. Nuda, zbytočné naťahovanie deja. Preto mi nemôžte mať za zlé, ak som si myslela to isté o tejto. Našťastie prvotný dojem z knihy bol po pár stránkach zmetený niekde v koši, a celá nažhavená som sa nevedela odpútať od deja. Autorkin štýl písania sa mi zdal vskutku parádny. Čitateľovi sa nesnažila nič nanútiť, dej napredoval postupne, všetko bolo objasnené, tak ako malo byť. Síce, našlo sa tam pár hluchých miest, ale nebolo to nič povšimnutia hodné. Po prečítaní knihy som sa musela zamyslieť nad svojím spôsobom života. Nemrhám časom na zbytočnosti? Nerobím niečo zle? Postupne sa mi v mojej hlavičke začali vynárať rôzne otázky a asi prvýkrát som cítila naozaj silné posolstvo, ktoré nám autorka chcela týmto vyjadriť a ukázať. Mala by som byť viac kritická, no pri tejto knihe to nejde a za seba jej dávam päť hviezdičiek. Určite si ju prečítajte.

Hodnotenie a celkový dojem
5/5